Wednesday, November 19, 2008

Dapatkan Fakta-fakta Mengenai Susu (Bhgn I)


Berikut ialah petikan drpd kata-kata pengarah filem, penerbit dan penulis filem "Got the Facts on Milk?" Shira Lane dan penata bunyi, Jennifer Ricciardi. Berserta dua org lain rakan, mrk membuat tinjauan tentang kebenaran di sebalik apa yg diketahui org ramai mengenai susu dan mrk menyampaikan fakta-fakta yg ditemui dlm filem tersebut.

Dianggarkan 75 peratus org dewasa sedunia tidak tahan laktosa. Di setengah negara Asia dan Afrika,hampir 90 peratus populasi kurang mampu mencerna laktosa, mengakibatkan tanda² pada abdomen spt sakit perut, perut kembang dan angin.


Adalah biasa utk manusia, tidak tahan laktosa. Bila kita mencerai susu ia adalah semula jadi utk badan kita berhenti hasilkan laktosa yg menguraikan laktosa. Laktosa ialah gula dlm susu.

Kebanyakan orang yg tdk tahan laktosa tdk dpt menguraikannya kemudian ia cuma duduk dlm usus besar, dan itulah yg hasilkan angin dan perut kembang dan cirit birit.

Orang tidak mendapat tahu maklumat ini. Sebab mengapa ramai yg tidak mengetahuinya kerana mrk (peniaga) tidak peroleh keuntungan drpd makanan spt brokoli. Mrk peroleh keuntungan drpd keju dan makaroni. Mrk peroleh duit daripada makanan sebegitu, orang menjadi kurang sihat, kemudian org yg tak sihat membayar utk semua perkhidmatan kesihatan, yg mendorong ekonomi, ekonomi merupakan penyebab utama mengapa kita tidak mendapat maklumat ini.

Dlm kajian oleh Universiti Harvard di AS, hormon dlm susu merupakan penyebab kanser, terutamanya kanser payu dara, prostat dan testikular.

Hormon dibuat utk menumbuhkan sesuatu. Itu ialah peranan hormon. RBGH, ialah suatu suntikan yg mrk beri, bagaikan perangsang. Jadi lembu akan hasilkan sepuluh peratus pertambahan susu. Ini memberi bbrp kesan.

Pertama, ia meningkatkan IGFI dlm susu, iaitu hormon yg sebabkan kanser payu dara. Ini adalah terkenal. Dan ini ialah sebab mengapa tiada tempat lain di dunia, mrk dibenarkan utk menyuntik RBGH ke dlm lembu.

Kedua ialah kamu beri byk tekanan krn kini lebih sepuluh peratus pada ambing lembu. Jadi kamu lebih lagi memaksa lembu. Apa yg berlaku kemudian ialah lembu mendpt mastitis, sebuah jangkitan di ambing, krn ia dipaksa dan ia diperah susu tiga kali sehari. Jangkitan ini memasuki susu. Ia dipanggil kiraan sel somatik. Ini ialah bgmn para peladang mengiranya. Dan, kiraan sel somatik ini, adalah pus kerana ia juga merupakan jangkitan. Ia ada dlm susu.

Sumber: Got the Facts on Milk? An Interview with Filmmakers of the Milk Documentary

No comments: